zondag 21 september 2014

Flappen maken - Foldables




Foldables zijn redelijk populair in de Verenigde Staten. Ik zoek graag naar verschillende manieren om mijn W.O. lessen wat muzisch te maken zonder er een halve knutselles van te maken. Ik werk bijna altijd met CLIM ; de lln. gaan eerst informatie opzoeken en ontleden en gaan het daarna op een creatieve manier verwerken. Dit doen ze in groepjes waar iedere leerling dan ook zijn rol heeft, zoals: organisator, planner, bron, verslaggever, bemiddelaar en materiaalmeester.

Soms kom ik wel wat ideetjes tekort rond het creatief verwerken van de informatie. Ik heb al vaak beroep gedaan op allerlei handleidingen en tijdschriften en blogs, maar er was niet echt iets waarbij ik zo'n waaaaaw gevoel had. Tot als ik op Pinterest allerlei dingen terugvond over 'FOLDABLES'! 

Het is een manier van kartonnen mapjes te plooien, te knippen, te plakken,... met telkens een kei leuk resultaat. 
Er zijn zoveel verschillende mogelijkheden en zoveel verschillende stappenplannen.. echt de moeite!


Je vindt op YouTube ook heel wat filmpjes hierover. Het enige spijtige is dat alle filmpjes en alle stappenplannen in het Engels zijn. Maar... Ik ben ze allemaal aan het vertalen en ben nu zelf wat aangepaste stappenplannen aan het maken in het Nederlands.


Ik heb het vorig jaar geïntroduceerd in mijn klas. Wij noemen het gewoon 'flappen' :-).
Ik heb toen vijf flappen gekozen en heb deze stap voor stap met de leerlingen gemaakt, en ze waren heel enthousiast.

Heel veel van hun zijn thuis op eigen initiatief flappen beginnen maken van allerlei dingen.
Hieronder enkele voorbeelden van een flap over de zintuigen en het hart.










Ik gebruik de flappen ondertussen voor alle domeinen. De lln hebben een flap met al hun spellingsregels, een flap van de maateenheden,.. Ze maken vaak een flap van een onderdeel van W.O. als ze een toets hebben ofzo. De flap geeft hun de mogelijkheid om de informatie in te delen en op te splitsen hoe zij het willen. Ze kiezen zelf hoe ze de info weergeven en hierdoor zijn ze soms iets gemotiveerder om te leren voor een toets. 

Omdat het maken van deze flappen zo een succes is geworden in mijn klas heb ik het een vaste plaats gegeven in mijn klas. Ik heb een kast gemaakt waar alle benodigdheden samen staan. Kaartjes in allerlei vormen, plakbandjes in allerlei kleuren, fluostiften, flappen, blanco papier met lijntjes, ruitjes,... Enz.. Het heeft allemaal wel wat tijd in beslag genomen maar het is het echt waard :-).

1 opmerking:

  1. Wauw! super om uw leerlingen op een creatieve manier leergierig te maken!

    BeantwoordenVerwijderen