dinsdag 30 september 2014

Faceboek - personages

Een van mijn verwerkingsopdrachten na het lezen van een boek is een soort van Facebookpagina maken voor een of meerdere personages uit het verhaal.


Ik wou de leerlingen eerst een soort van infofiche laten maken, maar toen kreeg ik het idee om er een Facebookpagina van te maken, dat sluit toch een beetje meer aan bij hun belevingswereld.

Hieronder de foto's van hoe ik de faceboek-pagina voor personages heb gemaakt.


Links bovenaan heb ik een vakje voorzien waar de leerlingen een tekening/ portret kunnen maken van het personage. Daarnaast kunnen ze de status aanvullen. Ze zijn vrij om te kiezen wat ze daar schrijven, het moet wel overeenstemmen met wat het personage uit hun boek.

Bij 'mijn gegevens' zijn er wat algemene vraagjes over het personage. In het vakje 'over mij' geven de leerlingen in een aantal opsommingen een algemeen beeld van wat het personage meemaakt in het verhaal.

Bij 'mijn vrienden' kunnen ze andere personages van uit het verhaal weergeven. 

'Leuke boeken in hetzelfde genre'.. Ik denk dat dit genoeg zegt.. :-) Het kan zijn dat ze op het moment zelf nog geen andere boeken van dat zelfde genre kennen, dit is geen probleem, ze kunnen dit achteraf nog aanvullen.

In het kleine vakje 'genre' kunnen de leerlingen het juiste symbool plakken dat overeenstemt met het genre van hun verhaal. 

Dit zijn de symbooltjes:


Dit is de legende die bij de symbooltjes hoort:


Deze steekt vooraan in de map. 

De kaft van de map heb ik voorzien van een leuk voorblad :-)


Om een beetje een gestructureerd overzicht te behouden, moeten de faceboek-fiches alfabetisch gesorteerd worden. 

Ik heb dus per letter ook een voorblad gemaakt:


Aan de achterkant van dit voorblad heb ik een overzichtspagina gemaakt van alle personages die voorkomen bij deze letter.


Ik heb alle documenten in pdf-bestand, voor diegene die geïnteresseerd zijn, stuur gerust een mailtje naar: sofie_glorieus@hotmail.com en dan stuur ik het door :-)









2 opmerkingen:

  1. Al allemaal super mooie en leuke ideetjes!
    Jammer dat het meer voor basisonderwijs is en niet echt voor secundair want ik zou dat ook allemaal willen gebruiken :-)
    Super! Jij bent een voorbeeld juf!
    Ik blijf volgen x Svea

    BeantwoordenVerwijderen