zaterdag 27 september 2014

Gebruik van mijn krijtbord: dagverloop - takenverdeling groepswerk

Ik heb sinds vorig schooljaar een smartbord, hoe fijn ik dat ook vind, mijn krijtbord wil ik echt niet afgeven. 
In de eerste plaats omdat ik nog niet echt kan werken met het programma op mijn smartbord (ik wacht nog altij op mijn bijscholing :-| ). Tips of leuke websites waar ik misschien al iets kan bijleren zijn dus altijd welkom ;-).

In de tweede plaats omdat een krijtbord ideaal is om een takenbord, beloningsbord, planbord, zelfstandig werk, kalender, dagverloop, klasafspraken op weer te geven.
Ik heb gekozen om enkel mijn twee buitenste borden te gebruiken.

Van het eerste bord heb ik een overzichtsbord gemaakt voor groepswerken.


Ik heb vier groepen tafels staan in de klas en elke groep heeft een kleur: paars, roos, blauw en groen.
Binnen elke groep zijn er taken. Ik beslis zelf welke taken ik wanneer gebruik.
Tijdens een les wiskunde of taal gebruik ik enkel: materiaalmeester, planner, bemiddelaar en organisator.
Tijdens de lessen W.O. gebruik ik alle taken.
De naam van de lln. wordt dan onder de betreffende taak gehangen. Sommige kinderen nemen twee taken op zich. 
Naast dit overzicht hebben de leerlingen ook nog fiches met extra uitleg over hun taak.
Sowieso overloop ik alle taken nog eerst klassikaal voor de lln. aan hun groepswerk beginnen.

De kaartjes heb ik gevonden op Teachers pay Teachers (gratis) en het lettertype heb ik ook ergens online gevonden.

Van het tweede bord heb ik mijn dagverloop gemaakt.


Om te vermijden dat de kinderen constant vragen: "juf,wat gaan we straks doen?" Of "wanneer doen we onze toets?" leek het mij wel leuk om een dagverloop te maken.
Mijn andere collega's doen het ook allemaal. Het is zo een beetje een algemene afspraak bij ons op school om een dagverloop te hebben.

Ik heb gekozen voor deze opmaak. De blauwe kaartjes zijn de domeinen, de oranje duiden aan als er een toets, groepswerk of instructie is en de gele staan voor de speeltijden, uitstappen, tussendoortjes of klastaken. 

Aan de rechterkant van de blauwe lijn (washitape) schrijf ik de bladzijdes vanuit hun werkboek, het materiaal dat ze nodig hebben, de titel van de toets,.. Etc.
Op de foto staat er niets omdat ik alles al had afgeveegd aan het eind van de dag :-).
Bij het begin van de dag hangt het helpend handje de juiste kaarten omhoog en schrijf ik er de nodige informatie bij. 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten